maandag 30 maart 2015

Door Laura - Spreekwoorden (tableau vivant)

Beter een goede buur dan een verre vriend (letterlijke betekenis)

Beter één vogel in de hand dan tien vogels in de lucht (letterlijke betekenis)

De beste stuurlui staan aan wal (figuurlijke betekenis)


Spreekwoorden waaruit gekozen kon worden door de leerlingen bij het raden

 
In het lesdoel uit het taalboek stond dat de leerlingen aan het einde van de les tien nieuwe spreekwoorden moesten kennen en in staat moesten zijn om de betekenis van de spreekwoorden te voorspellen, op te zoeken en na te vragen. Aan de hand van deze doelen ben ik aan de slag gegaan met een les te ontwerpen. Ik heb besloten het boek en het werkboek hier niet bij te gebruiken, maar een beroep te doen op de creativiteit van de leerlingen en het vermogen om van elkaar te leren.

Na een korte klassikale uitleg over de theorie en uitleg van de opdracht, heb ik de klas in groepjes verdeeld. Ieder groepje kreeg van mij een spreekwoord (de nieuw te leren spreekwoorden heb ik hiervoor gebruikt die gegeven waren in het lesboek) en het was de bedoeling dat ze eerst de betekenis van het spreekwoord gingen opzoeken en opschrijven, hiernaast noteerden ze ook het woord waarop gezocht is in het spreekwoordenboek. Als ze de betekenis gevonden hadden, moesten ze een voorbeeld zoeken wat bij het spreekwoord past. Na deze opdrachten hebben ze zich verdiept in het spreekwoord en snappen ze wat het betekent. Vervolgens gingen ze als groepje aan de slag om twee keer een tableau vivant te verzinnen, één keer eentje die uitbeeldt wat de figuurlijke betekenis is van het spreekwoord en één keer de letterlijke betekenis. Op het bord heb ik meerdere spreekwoorden neergezet. De groepjes mochten om de beurt eerst de figuurlijke pose laten zien en daarna de letterlijke. Het was aan de rest van de leerlingen om te kijken welk spreekwoord erbij hoorde. Ik liet ze eerst de figuurlijke doen omdat die vaak moeilijker te raden is voor leerlingen.

Om na te gaan of de doelen behaald waren, heb ik alle te kennen spreekwoorden nog een keer herhaald en leerlingen willekeurig de beurt gegeven. De spreekwoorden die we niet besproken hadden, heb ik gebruikt om te kijken of de leerlingen in staat waren om een spreekwoord te voorspellen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten