maandag 30 maart 2015

Door Laura - Een kijkje in de toekomst, een product over 10 jaar

stap 2 Waarnemen
Stap 3 divergeren

Stap 5 verbeelden



Stap 4 focussen

Stap 6 experimenteren 




Stap 7 convergeren

Stap 6 experimenteren

Stap 1 tot en met 7
Stap 8 vormgeven
Stap 8 vormgeven



Even aan de meester laten zien
Stap 8 vormgeven
Stap 8 + 9 vormgeven en presenteren
 
 
Met de leerlingen ben ik aan de slag gegaan met de negen stappen in een creatief proces. Ik heb de leerlingen niet verteld over deze stappen, maar ik heb ze meegenomen in het proces door ze bepaalde stappen te laten zetten voor het uiteindelijke werk. De leerlingen werkten in groepjes van twee of drie personen, omdat ik van mening ben dat leerlingen elkaar kunnen aanvullen/versterken in een creatief proces. De opdracht is in vijf lessen uitgevoerd.
 
De introductie van de opdracht bestond uit een filmpje over een fiets. Te zien was hoe de eerste fiets eruit zag en hoe de fiets zich heeft ontwikkeld tot de fiets die we nu kennen. Hieraan heb ik stap 1 gekoppeld.
 
(les 1)
Stap 1 kaderen (deel 1): De leerlingen kregen een kader, de opdracht die ze kregen was: 'Hoe zal een product er over tien jaar uit zien?' Ik heb de leerlingen dus niet geheel vrij gelaten, maar ik heb een opdracht gegeven. Deze opdracht is echter heel breed en hierdoor is er nog ruimte genoeg voor de invulling van de leerling zelf.
 
Stap 2 waarnemen: De leerlingen zijn begonnen met een woordweb te maken over de toekomst/voorspellen met allerlei gedachten over het onderwerp. Dit was als oriëntatie op het onderwerp en om de voorkennis van leerlingen in te schakelen.
 
(les 2)
Stap 3 Divergeren: De leerlingen maakten opnieuw een woordweb, ditmaal met zoveel mogelijk ideeën rondom de opdracht. Dus verschillende producten met nieuwe functies of een geheel nieuwe producten. In groepjes werd zoveel mogelijk bedacht. Deze stap is om te voorkomen dat de leerlingen blijven hangen bij één idee, het daagt de leerlingen uit om verder te denken. Alles wat bedacht werd, kon genoteerd worden. Niks was fout.
 
Stap 4 focussen: De opdracht werd aangescherpt. De nieuwe opdracht was, om vanuit stap 3, drie ideeën uit te kiezen om verder uit te werken. Hier maken de groepjes de keuze. Dit moeten ze samen beslissen en de leerlingen moeten samenwerken om deze keuze te maken.
 
Stap 5 verbeelden: De drie gekozen ideeën worden uitgewerkt. Het is de bedoeling dat de leerlingen gingen nadenken over details, dus het materiaal, de functies, etc. Ook zijn de leerlingen in deze stap gaan tekenen. Hier gingen de leerlingen aan de slag met de verdieping. Ze moesten bewust nadenken over het idee. Het out of the box denken wordt hier gestimuleerd. De leerlingen denken na over de vorm, het materiaal, de kleur, de functies en alle andere dingen die bij de ideeën komen kijken.
 
(les 3)
Stap 1 kaderen (deel 2): Aan de opdracht werd een stukje toegevoegd. De leerlingen moesten bij de drie ideeën een nieuwe functie toevoegen die in verband staat met het verbeteren van de wereld (comfort, milieuvriendelijk). Deze aanvulling heb ik toegevoegd om de leerlingen ook bewust oplossingsgericht te laten denken. Ze gingen nadenken wat het idee zou toevoegen, ze dachten na over de wereld en hoe deze verbeterd zou kunnen worden.
 
Stap 6 experimenteren: De leerlingen gaan dieper nadenken over het idee. Er werd nog meer diepgang ingestopt door de vraag of het product haalbaar zou zijn en of het gemaakt zou kunnen worden. De leerlingen dachten na over het product vanuit een nieuwe hoek. De leerlingen dachten na over of het idee gaat lukken in het echt.
 
Stap 7 convergeren: De leerlingen moeten door middel van samen beslissen één idee kiezen wat het meest geschikt was voor de uitwerking. Hier kregen de leerlingen te horen dat ze één idee ook echt gaan uitwerken in het echt (of op schaal). Samen moesten ze het meest geschikte idee uitkiezen om te gaan maken.
 
Stap 8 vormgeven (deel 1): De leerlingen gingen nadenken over de vormgeving van het product. Ze moesten nadenken wat ze nodig hadden om het idee vorm te gaan geven. De leerlingen moesten een lijstje maken met benodigdheden. De leerlingen moesten zelf voor materiaal zorgen wat niet op school aanwezig was. Ze moesten zelf nadenken wat ze konden gebruiken en wat ze daarvoor van thuis nodig hadden. Ook moesten ze er samen uit komen wie wat meenam.
 
(les 4)
Stap 8 vormgeven (deel 2): De leerlingen gingen aan de slag met het maken van het uiteindelijke werk. De leerlingen hadden zelf voor de benodigdheden gezorgd en omdat het er in de vorige les goed was nagedacht wat er nodig was en hoe het in elkaar gezet ging worden, konden ze gelijk aan de slag met het maken van het product.
 
(les 5)
Stap 9 presenteren: De leerlingen hadden het product af en gingen het presenteren aan de rest van de klas. Ze moesten zelf uitleg geven over het idee en de uiteindelijke vormgeving. De leerlingen hebben meerdere lessen aan het ontwerp gewerkt en in deze les gingen ze de andere leerlingen vertellen wat ze gemaakt hadden en hoe ze op het idee waren gekomen. Er was ook ruimte voor de leerlingen om vragen aan elkaar te stellen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten