De creatieve les die ik gegeven heb was een les waarbij ze
hun eigen vlag moesten maken. De vlag moest iets zeggen over hunzelf. Stel ze
hielden van hockey, mochten ze er een hockeystick in tekenen. Voordat ik de
opdracht had uitgelegd vertelde ik dat vlaggen vaak een betekenis hebben. Als
voorbeeld gaf ik de vlag van Amerika. Ik vroeg aan een leerling waarom de vlag
van Amerika 50 sterren had. Zijn antwoord daarop was dat Amerika uit 50 staten
bestaat en dit klopt. Ook vroeg ik ze wat de 13 strepen op deze vlag betekende.
Hierop reageerde een leerling dat dit is omdat Amerika 13 oorspronkelijke
kolonies had. Hierbij heb ik dus een beetje theorie behandeld, en ben daarna
overgegaan tot de opdracht. Ik had de leerlingen gevraagd of ze van thuis
tijdschriften mee wilden nemen, en zelf had ik ook wat meegenomen. Hieruit
konden ze inspiratie opdoen. Hier kregen ze 5 minuten voor. Toen ze hier klaar
mee waren vertelde ik dat ze de tijdschriften op de hoek van hun tafel mochten
leggen zodat ze daardoor niet meer afgeleid konden worden. Ze mochten nu gaan
beginnen met hun vlag. Ik had al grote A3 vellen klaargelegd en deze werden
uitgedeeld.
Ik vertelde er duidelijk bij dat ze moesten tekenen, want dit is veel
creatiever dan gewoon plaatjes uitknippen uit een tijdschrift. Maar ik heb ze
verteld dat als ze een plaatje zien dat ze echt heel leuk vinden en als dat
plaatje veel zegt over hunzelf dat ze die om de vlag heen mochten plakken.
Er was door mij duidelijk aangegeven hoeveel tijd ze hadden voor het maken van
de vlag, zodat ze een inschatting konden maken van hoe lang ze er nog over
konden doen.
Eerst wilde ik de leerlingen gewoon plaatjes laten uitknippen van wat iets zei
over hunzelf, maar naderhand had ik bedacht dat dit niet heel erg creatief was.
Ik vond het zelf namelijk erg leuk om uit tijdschriften plaatjes te knippen
toen ik in groep 8 zat. Zo heb ik het dus gecombineerd met én tekenen én
tijdschriften.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten