maandag 30 maart 2015

Door Amber: les schrijven over de eerste dag op je nieuwe middelbare school

Tijdens de derde stageweek heb ik een schrijfles gegeven. De opdracht die de kinderen kregen was dat ze een verhaal moesten schrijven wat ging over hoe hun eerste schooldag op hun middelbare school er uit zou zien. Hierbij moesten ze ook een tekening maken. In de les heb ik de 9 stappen van het blok ‘De Creatieve Leerkracht’ verwerkt. Dit zijn de stappen kaderen, waarnemen, focussen, divergeren, verbeelden, experimenteren, convergeren, vormgeven en presenteren. Deze begrippen heb ik natuurlijk niet zo genoemd, maar ik heb wel uitgelegd dat ze in stappen mochten werken.
Dit waren de stappen die ze moesten doen gekoppeld aan de begrippen uit de theorie:
kaderen: uitleggen wat ze gaan doen, aangeven hoe lang het verhaal moet zijn en hoe groot de tekening moet zijn
waarnemen: in het kort opschrijven van wat ze zich herinneren van de middelbare school, wat ze het belangrijkste vond, wat viel je het meeste op?
focussen: schrijf een of meerde woorden op die jou gevoelens van die dag goed weergeven
divergeren : welke dingen komen in je verhaal aan bod? (je mag een mindmap maken)
verbeelden: denk eens na over wat makkelijk te tekenen is voor jou over wat je op de eerste schooldag gaat zien (denk terug aan de open dag , hoe ziet de school er uit?, hoe ga je naar school, met wie?)
experimenteren: maak 4 schetsen die je eventueel zou willen tekenen aan het einde van je verhaal. 
convergeren: maak een keuze uit een van je schetsen die je uiteindelijk wil gaan tekenen
vormgeven: schrijf het verhaal en maak de tekening

presenteren : lees je verhaal voor aan je buurman, een paar mogen hun verhaal voor de klas voorlezen.

Bij deze les heb ik gebruik gemaakt van mijn PowerPoint.


Deze les heb ik verdeeld over 3 dagen. Op dinsdag hebben ze een begin gemaakt aan stap 1 tot en met 5. Als ze hier klaar mee waren, mochten ze alvast een begin maken aan hun verhaal. Hierbij moesten ze gebruik maken van hun gemaakte woordweb. Op woensdag ben ik met de kinderen aan de slag gegaan met een keuze maken uit een van de schetsen. Daarna mochten ze hun verhaal gaam schrijven. Hierna mochten ze de tekening gaan maken.
Veel kinderen vonden de opdracht erg leuk en waren enthousiast, waardoor de meeste leerlingen nog niet klaar waren met de tekening en verhaal. Daarom mochten ze donderdag in de inloop hun verhaal en tekening af gaan maken. Toen de verhalen klaar waren, heb ik ze allemaal doorgelezen. De verhalen waren uiteindelijk stuk voor stuk erg leuk geworden.








Bronnen: begrippen lijst blok 3 'De creatieve leerkracht'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten