maandag 16 maart 2015

Door Amber: creatief denken van kinderen

Tijdens mijn tweede stageweek in groep 8 heb ik met 4 leerlingen een opdracht gedaan wat ging over creatief denken. Hierbij heb ik op bladzijde 75 voorgelezen van het boek ‘Hoe bedenk je het?!’.
Hierbij heb ik de leerlingen verteld dat ze moesten fantaseren in geleide fantasie. Ze moesten een reis maken in hun hoofd. Daarna hebben we het over dagdromen gehad. Alle vier de kinderen dagdromen wel eens in de klas, maar op een andere manier. Ze vertelde hoe dat voelde en waar en wanneer ze dit deden. Nadat we het hier even over gehad hadden ging ik een gedachteonderzoek met ze doen. Ik vertelde dat ik ging uitproberen of ze in gedachten ergens heen konden gaan waar ze nog nooit geweest waren. Ook konden ze een soort film in hun hoofd maken. Wat ik ook gezegd heb ik dat we samen gingen naar de top van een hoge berg in een land hier ver vandaan. De kinderen moesten rustig gaan zitten, hun rug tegen de leuning doen, hun voeten naast elkaar op de grond en ze moesten goed letten op hun ademhaling. Wat ook verteld werd was dat dagdromen het best gaat met je ogen dicht en als het heel stil is. Ze hoefden er niet bij te bewegen want hoe stiller je zit, hoe beter het gaat. Na dit alles heb ik een relaxt muziekje opgezet. (link: https://www.youtube.com/watch?v=luRkeDCoxZ4 )
Daarna las ik het verhaal voor wat op bladzijde 75 van het boek hoe bedenk je het?! staat.
De leerlingen waren alle vier erg serieus en dit was erg leuk om te zien.
Nadat de leerlingen geluisterd hadden naar mijn verhaal mochten ze gaan tekenen wat ze zagen. Hier kwamen hele verschillende tekeningen uit. Zo zag je dat leerlingen allemaal heel anders denken.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten