maandag 23 februari 2015

200 woorden over de creatieve leerkracht


Door Madelief, Laura en Amber
Waar denken we aan als we het hebben over een creatieve leerkracht?
Een leraar moet flexibel zijn. Als een leraar zich alleen aan de methode houdt, kunnen leerlingen minder gemotiveerd raken. De leraar moet dus buiten de methode kijken en werken. Ook moet hij/zij het geen probleem vinden als de tijden die hij/zij gepland had, afwijken van het daadwerkelijk geplande tijdstip. Zelf moet de leerkracht ook invulling geven als de tijd nog niet vol is. Hij verzint dan zelf ter plekke een spelletje of activiteit.
Het is ook belangrijk dat de leerkracht zelf verder wil leren. Ook moet hij/zij van kinderen willen leren. Zeker nu met de nieuwste techniek en digitale middelen is het belangrijk dat de leerkrachten bijblijven qua kennis. Niets is vervelender dan een leraar voor de klas hebben staan die niet weet hoe je het digibord aanzet.
De leraar moet heldere doelen stellen, die hij/zij moet behalen aan het einde van het schooljaar. Het liefst nog een stapje verder dan dat hij/zij eigenlijk zou moeten uitvoeren, zodat de leerlingen goed klaargestoomd worden voor de volgende groep.

Ook is geduld hebben belangrijk. Je kunt kleuters en kinderen niet opjagen omdat je zelf je planning niet goed op orde hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten